مِیسَم

تیشه ای می خواهم برای خرد و نرم کردن دل هایی که چون سیمان سفت شده اند.

مِیسَم

تیشه ای می خواهم برای خرد و نرم کردن دل هایی که چون سیمان سفت شده اند.

خلاصه مبحث سیره نبوی(3)

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۴ ب.ظ
اصول مطلق و نسبی در سیره نبوی:

1و2.اصل قدرت و اصل اعمال قدرت:
یعنی اسلام واجب می داند که هر مسلمانی و در کل، جامعه اسلامی باید قدرتمند باشد و این اصل در تمام شرایط حاکم است. قدرت باید به شکلی باشد که دشمن از تهاجم به مسلمین بترسد و در منافع آنها طمع نکند.
اما اعمال زور و قدرت شرایطی دارد. پیامبر همیشه قدرتمند بود اما همیشه قدرتش را به کار نمی گرفت. اول با ملایمت برخورد می کرد و با لطف و بدون خشونت قصد در اصلاح داشت اما وقتی دیگر عطوفت و مهربانی کارساز نبود از قدرتش استفاده می کرد. پس قدرت داشتن لازم است اما اعمال قدرت شرایط دارد.
3.اصل سادگی و دوری از ارعاب:
سادگی در تمام طول زندگی پیامبر مشهود است. هیچ وقت برای خود جلال و جبروت مادی نساخت در حالی که پادشاهان دیگر همگی از قصرها و کاخ ها و لباس های باشکوهی برخوردار بودند تا هر انسانی را به زانو درآورند اما پیامبر با وجود ساده پوشی و سادگی مادی، از جلال و عظمتی معنوی برخوردار بود که همه را اقناع می کرد و نیازی هم به زر و سیم نداشت. نکته این است که اگر قرار بود کسی با ترس از ثروت و قدرت زیاد ایمان بیاورد، دیگر پیامبر فرقی با فرعون ندارد اما قرار است مردم به علت بافتن حق و حقیقت ایمان بیاورند نه به زور و از ترس!

خواهشا نطر بدهید... در مورد ارتباط این اصول با زندگی خودمان نظر بدهید!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۶
سیدمحمد سیدمحسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی