مِیسَم

تیشه ای می خواهم برای خرد و نرم کردن دل هایی که چون سیمان سفت شده اند.

مِیسَم

تیشه ای می خواهم برای خرد و نرم کردن دل هایی که چون سیمان سفت شده اند.

خلاصه مبحث سیره نبوی(2)

يكشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۲۱ ب.ظ

اصول لغو شده در سیره نبوی


1. اصل خیانت:

اصلی که تحت هیچ شرایطی در هیچ قسمتی از تعاملات و ارتباطات انسانی در سیره پیامبر و به تبع معصومین پذیرفته نمی شود. خیانت و بی وفایی به عهد حتی در سیاستی که پر از حیله و مکر و نامردی است هم نباید اعمال شود چرا که یکی از وظایف کوچک پیامبر برقراری وفاداری و از بین بردن خیانت است، پس معنی ندارد برای برپایی وفاداری، پیمانی را بشکند یا برخلاف عهدی که بسته عمل کند ولو به نهایت حقارت مادی برسد که در آن صورت دیگر حقارتی در کار نیست و تماما عزت است. 

2.اصل تجاوز:

"و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا" در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزند جهاد کنید ولی ستمکار نباشید(بقره/90). اگر قرار است حرف حقت را به گوش مردم برسانی، اگر قرار است برای بشریت اقدامی بکنی، اگر قرار است حقوق انسانیت(یا انسانی ات) را زنده کنی، و در این راه عده ای جلوی راهت را میگیرند و با تو دشمنی می کنند و سد مسیرت می شوند باید با آن ها مبارزه کنی و آن ها را از سر راه برداری و وقتی دیگر کاری به کارت نداشتند تو حق نداری به آنها ظلم کنی و بیش از حد با او مبارزه کنی. چرا که قرار نیست با نام دین کینه ها و عقده های خودت را روی سر آنها خالی کنی.

3.اصل انظلام و استرحام:

به معنی قبول کردن ظلم و در مقابل قدرت گردن کج کردن و ناله و زاری کردن، که در دین اسلام رد شده است. در اسلام احقاق حق واجب است و باید برای به حق رساندن حق، اقدام شود و مردانه ایستاد و به حق رسید اما تا آن جا که عواقب احقاق حق ضرری بر اسلام و مسلمین نرساند. 


لطفا نظر بدهید... در مورد رابطه ی این اصول با زندگی عادی خودمان و نه فقط در سیاست های حکومتی نظر بدهید!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۶
سیدمحمد سیدمحسنی

نظرات  (۱)

۱۶ مهر ۹۳ ، ۱۸:۰۴ محمد محمدیان رباطی
مطالب خوب و جالبی بود
اما بهتره طوری بنویسی که نسل جوان ما هم خوشش بیاد
حداقل طوری باشه که دلش بخاد لحظه ای بمونه
هر چند خودم هم موندم
اما خوشحال میشم از نظرت شما استفاده کنم
پاسخ:
آره موافقم یه کم متن سخته ولی منم 15 سالمه! خب یه کم هم ملت رشد ادبی داشته باشن! ولی در کل نظری که دادید رو خودم هم بهش رسیده بودم و قبول دارم
مغسی!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی